Wednesday, December 20, 2006

Julstressen kryper på.

Nu är jag också stressad. Fan, de närmsta två dagarna skall julklappar, julmat och snapsen och julölet skaffas. Jag är sent ute. Som vanligt. Dessutom överhopad med skit, både på jobbet och hemma. Och fortfarande tokdeppad över min förlorade vän. Första lasset släktingar kommer på fredag morgon och då ska nästan allt vara fixat. + jobba.
-Alla jävla kolumner gnäller över julstressen, tänker jag bittert. Ändå gör jag samma sak.
För att frångå ämnet ett litet tag så tänkte jag ägna mig åt mitt favoritintresse, att gnälla på den svenska pressen. Idag stod det i de flesta tidningarna om den nya rättegången mot de fem bulgariska sköterskorna och den palestinske läkare som står anklagade för att ha spridit hiv till 400 libyiska barn. De flesta tidningar har en anklagande ton mot Libyen och Mr Khadaffi, killen som alla vill dansa med. Själv stör jag mig på att ingen(!) av de tidningar jag läst (och jag läser måånga tidningar) överhuvudtaget förklarat bakgrunderna och omständigheterna i fallet.
Jag får känslan av att man utgår från att de är oskyldiga utan att ens granska fallet.
Jag har själv ingen aning. För min del kan de vara likväl skyldiga som oskyldiga. Jag kan säkert hitta fakta och blandade spekulationer på internet och försöka tolka någon slags vettig förklaring, men jag orkar inte. När jag läser alla dessa jävla artiklar förväntar jag mig en mångfacetterad historia där samtliga parter fått chansen att komma till tals. Det är vad journalistisk etik handlar om. Men det verkar dummerjönsarna på sveriges redaktioner glömt. "The cash is the king, flummigt som lim", för att citera ett av Petters sämre rim.
Julen handlar också bara om pengar. Alla kvinnor och män, olyckligt gifta eller sönderstressade på ett jobb de hatar. De bränner tiotusentals kronor på saker tillverkade av fångar eller fattiga vuxna och barn med slavlöner. Sedan beslutar de sig för att skänka 100 kr till röda korset eller läkarmissionen och så mår de bra en liten stund .
Maten, gott folk, är dock inte av ondo. Och förhoppningsvis inte umgänget heller. Även om det kommer bli trångbott några dagar ska det bli kul här i alla fall. Men tänk på de som kanske blir själva också. Bjud hem polare som tänkt gå på krogen eller sitter själva nånstans i ett hörn. Lite julmat kan man ha iallafall.
Tror inte jag kommer skriva förrens mellandagarna.
Kom ihåg att julen är barnens högtid. Var snälla och bli inte fulla och dumma om ni firar med barn.
Bli inte dumma över huvud taget.
God jul, ha re bra!

No comments: